Otra vez en........... - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Michelle - WaarBenJij.nu Otra vez en........... - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Michelle - WaarBenJij.nu

Otra vez en...........

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

19 Oktober 2008 | Panama, Bocas del Toro

BOCAS!!!!! Ja ik ben weer terug!! Na 3 weken Costa Rica heb ik besloten om terug te gaan.. Maar daarover verderop meer!

In Turrialba heb ik een heel gezellige week gehad. De spaanse les hier verliep heel anders dan in Bocas, wat wel even wennen was. In plaats van alle belevenissen van de vorige avond bespreken met onze ´professor Adrian´(In het Engels!!) moest ik nu serieus aan het spaans.. Er werd geen Engels gesproken.. Uiteraard leer je hier veel sneller van en ik heb in 1 week ongeveer evenveel opgestoken als in 3 weken Bocas..

Buiten de lessen om was er uiteraard genoeg tijd voor allemaal leuke, gezellige uitstapjes. Zo gingen we vorige week zaterdag raften op Rio Pacuare, op de nr.5 van de beste raft rivieren in de wereld! Goed voorbereid door onze voorgangers en onder leiding van instructeur David begonnen we als ´Team Lekker´aan een 4 uur durende tocht over een wilde rivier waarbij we ons door stroomversnellingen tot op het hoogste niveau moesten zien te peddelen (Of op onze hurken in de boot moesten zitten en maar moesten afwachten hoe de boot eruit kwam).
De naam Team Lekker was overigens niet door ons bedacht, maar door David. Die maar 1 Nederlands woord kon, lekker dus. En aangezien hij vond dat hij een boot had ´con chicas lekker´werd het al snel Team Lekker.
In ieder geval, het was een geweldige ervarig en na 4 uur stond het hele team, bestaande uit Eline, Elsje, Fleur, Suzanne, Martine en ik weer veilig op de kant en hadden we de hele toch doorstaan zonder dat er iemand uit de boot was gevallen!

Terwijl de andrenaline nog door ons lijf gierde (toch meiden haha :p) keken we alweer uit naar ons volgende uitje: Een ochtendje naar de watervallen met professor Oscar. Terwijl wij hadden gerekend op een relaxte dag bij een waterval stond Oscar ons ´s ochtends op te wachten met een enorm kapmes. Dat relaxen werd een zware hike door de jungle waarbij Oscar voorop ging om alle planten weg te slaan en wij op slippers of blote voeten ons achter hem aan ook een weg probeerden te banen door de planten en de blubber..
Heel wat geklim over gladde rotsen waarbij we elkaar omhoog moesten slepen, modderige paden en angstige momenten waarbij Martine bij het oversteken van de waterval door de sterkte stroming werd meegestrokken later eindige deze naar mijn idee toch wat onverantwoorde tocht op een mooie plek boven de waterval, waar we toch nog wat konden relaxen..

En toen was het dan zover: Maandagochtend zou ik vertrekken naar la Fortuna(arenal vulkaan), wat ik daarna zou gaan doen wist ik nog niet..
Zondagavond bakte de meiden als afscheidsetentje pannenkoeken en daarna was het afscheid daar: Ik zou alleen verder gaan! Raar was het wel na 6 weken, ook om afscheid te nemen van mijn reismaatje Eline! Maargoed een grappig vooruitzicht was dat ik haar in Granada weer tegen zou komen..

La Fortuna was prachtig. 1 Nacht heb ik doorgebracht in een ´huisje´waarbij ik vanuit mijn bed uitzicht had op de vulkaan en ´s nachts ook op de lava. De 2e nacht bracht ik door een hostel en toen kwam het moment dat ik moest gaan bedenken waar ik nu heen wilde.. Ik had 2 opties: OF ik zou even teruggaan naar Bocas OF ik zou doorreizen naar Granada en niet meer teruggaan.. Na veel tegenstrijdige adviezen te hebben aangehoord (Mama: Ga naar Bocas!, Adam: Ga naar Granada! Eline: Ik weet niet wat je moet doen!) hakte ik de knoop door: Ik zou teruggaan!!!
En zo zat ik dus woensdagavond weer in Turrialba.. Na een vreselijke reis van opnieuw 9 uur waarbij de taxichauffeur in het ´beruchte´San Jose loog over bussen die wel of niet gingen en op een gegeven moment stopte en zonder pardon mijn tas op straat smeet.Daar sta je dan ´s avonds in San Jose.(Gelukkig had ik in de bus iemand ontmoet die me naar de bushlate wilde brengen en was ik niet alleen!!).

Ook Eline wilde terug naar Bocas en zo zaten we vrijdagochtend om 6 uur in de bus richting de grens. Vol enthousiasme! Wat de slaperige mensen in de bus volgens mij niet allemaal konden waarderen haha. Na opnieuw een lange reis (heb deze week totaal 26 uur in de bus gezeten!!) waren we weer bij de grens, waar we opnieuw de brug moesten oversteken waarop ik doodsangsten heb uitgestaan aangezien er een vrachwagen aankwam en wij op een plateautje zonder reling moesten gaan staan. Niks voor mij met mijn hoogtevrees!!!
Na hierna nog een uurtje met de boot kwam Bocas weer in zicht. Terwijl wij zaten te joelen (daar is de school!!! Daar is Aqua lounge!!!) werden we door de ´bootman´ en de overige passagiers aangekeken of we achterlijk waren..
Ik werd op het eiland weer enthousiast ontvangen (Michelle!!! Otra vez en Bocas!!, When did you come back!!??) het voelde of ik weer thuis was!! haha!
Uiteraard maken we ook meteen alweer van alles mee met de plaatselijke bevolking. Ook schijnen we niet de enige te zijn die op het idee zijn gekomen om te terug te gaan. Volgens de laatste berichtgevingen zijn er meer mensen in aantocht die hier eerder ook waren! Super gezellig, het beloofd weer een te gekke tijd te worden!
Hoe lang ik blijf weet ik nog niet, 1 week of maximaal 2.. Als ik 2 weken blijf ga ik een weekje vrijwilligerswerk doen in het ziekenhuisje hier! Maar dat ga ik 1 deze dagen wel beslissen..

Ciao!!
Veel liefs!! xxxx

Foto´s!
Costa Rica
http://www.facebook.com/album.php?aid=87203&l=4d967&id=1426893803

Raften!
http://www.facebook.com/album.php?aid=86930&l=9f121&id=1426893803

Vandaag of morgen zet ik hier nog een link met de nieuwste foto´s, maar uiteraard lukt het weer niet..

22-10: ze staan erop!
http://www.facebook.com/album.php?aid=87434&l=bf5d2&id=1426893803

  • 19 Oktober 2008 - 19:42

    Joël:

    Hey dame,

    Klinkt erg relaxed:) Helemaal niet wat we hier gewent zijn. Plannen en organizeren, weten waar je aan toe bent, maar jij laat alles lekker op je af komen, lijkt wel meer bij het "moment" te leven. Erg gaaf! Veel plezier komende week(en) in Bocas, en houd ons op de hoogte van je avonturen!

    Greetz

  • 19 Oktober 2008 - 21:04

    Marianne:

    Leuke foto's Mies! Zo te zien heb je het heel fijn daar. Je komt toch nog wel terug??
    groetjes,
    Marianne

  • 20 Oktober 2008 - 15:16

    Mama:

    wij ook weer terug van onze wereldreis!!!!!eindelijk weer internet, en meteen al een update op waarbenjij! Da's boffen! Wat een leuk verhaal weer!We zien het allemaal voor ons (hoewel het met foto's iets eenvoudiger wordt!) Fijn dat het niet tegenvalt op B.,daar was je een beetje bang voor... maak er een fijne tijd van en als je nog werk vind...make a differance, Mies.

    ciao terug (het enige woord spaans dat Ik ken...)
    tot gauw!

  • 20 Oktober 2008 - 15:41

    Papa:

    Hartstikke leuk Mies , lekker avonturen en nu weer terug op Bocas .veel plezier

    XXXXXXXX

  • 20 Oktober 2008 - 15:54

    Eline:

    Fijn om weer terug te zijn he Michelle haha!! We maken er weer een paar mooie dagen (en nachten) van...! Zie je zo op het strand ;) xx

  • 20 Oktober 2008 - 17:27

    Rutger:

    Dat moet een lastige keuze geweest zijn!

    In ieder geval veel plezier!

  • 20 Oktober 2008 - 18:46

    Maaike:

    Leuk leuk leuk Mies!!!!

    Dikke kus van ons ( heb je de foto's van Juul al op Hyves gezien? )

  • 26 Oktober 2008 - 20:25

    Ome Huibert:

    Hallo Lieve nicht!

    Ik heb even met heel veel plezier je reisverslagen doorgelezen! Ik ben trots op je! De hartelijke groeten van je oom helemaal uit de Achterhoek!! En uiteraard een knuffel van ons allemaal hier!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 November 2008

Mañana me voy....

18 November 2008

Nog maar 2 weken!!

08 November 2008

Freddy

01 November 2008

Inbrekers, nare taxichauffeurs en nu in Granada!

19 Oktober 2008

Otra vez en...........
Michelle

Actief sinds 02 Mei 2008
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 19988

Voorgaande reizen:

11 Mei 2011 - 11 Augustus 2011

Nog 1 keertje dan..

02 Mei 2009 - 26 April 2010

Weer op reis!!

05 September 2008 - 01 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: