Freddy - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Michelle - WaarBenJij.nu Freddy - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Michelle - WaarBenJij.nu

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

08 November 2008 | Nicaragua, Granada

Even een kort berichtje vanuit Granada! Iets anders dan anders..

Sinds deze week doe ik vrijwilligers werk bij Tio Antonio, een organisatie in Nicaragua die op verschillende gebieden hulp verleent aan mensen in en om Granada. Zo betalen ze onderwijs voor diverse kinderen, zorgen zij dat verschillende families te eten hebben en geven zij medische hulp ondere andere in de vorm van het geven van gratis medicijnen. Via via kwam ik hier terecht en bij mijn eerste afspraak met Antoinio werd mij gevraagd of ik hem aljeblieft wilde helpen, meteen de volgende dag kon ik beginnen! Er wordt hier gewerkt vanuit een hostel waar ik een kamer aangeboden heb gekregen en nu dus voorlopig slaap. Ik werk in de Farmacia waar ik me bezig hou met het maken van een overzicht van alle medicatie die ze hebben. Daarnaast krijg ik allerlei vragen op me afgevuurd die ik allemaal in mijn gebrekkige spaans zo goed mogelijk probeer te beantwoorden...

Mijn eerste werkdag werd ik meegenomen naar het ziekenhuis om iemand te bezoeken. Nietsvermoedend ging ik mee en dacht dat het waarschijnlijk wel zou gaan om een ouder iemand. Dit bleek niet het geval. We bezochten een 2 maanden oude baby, Freddy. Nog nooit heb ik zon kleine en magere baby gezien!Thuis werd niet goed voor hem gezorgd en dus heeft de organisatie ervoor gezorgd dat hij uit huis werd gehaald en naar het ziekenhuis werd gebracht. Helaas beschikken ze daar niet over de kennis en middelen om Freddy op de juiste manier te helpen en het is dus maar afwachten hoe het met hem zal gaan. Moeilijk om te zien hoe zon klein kindje daar dan hulpeloos ligt. Ik denk aan mijn nichtje Julia en hoe zij eruit zag toen ze 2 maanden was! Een gezonde stevige baby! Freddy ziet eruit alsof hij minstens 2 maanden te vroeg is geboren! Helaas hebben niet alle kinderen het geluk om in een goed gezin en in een goed ontwikkeld land geboren te worden. En dit is 1 kindje, maar ik benieuwd hoeveel meer van deze kindjes hier nog zijn!

De hele situatie hier doet mij wederom weer beseffen hoe goed we het hebben in Nederland en dat we altijd lopen te klagen om niks..

xxxx

Website van Tio Antonio

• 07 November 2008 - 18:11

Mama:

dit is wel een heel andere kant van je reisje, Mies!
    heartbreaking!
    ik weet zeker dat je ze gaat helpen, op welke manier dan ook!
    dag lieverd, werk-ze!

• 07 November 2008 - 18:17

Pappa:

Hoi Mies , leuk dat je werk heb , maar tevens zie je hoe er een andere kant bestaat, dat maakt het werk alleen maar waardevoller, en vele malen dankbaarder dan hier soms. maar het laat gelijk zien dat het leven alle kanten heeft. veel inzicht maar ook plezier gewenst want alles wat je doet is niet voor niks.

kus

Pappa

• 07 November 2008 - 18:57

Maaike:

Nou Mies, zit je je zus aan het huilen te maken, lekker hoor!

Lieve schat ik vind dat je heel goed werk doet, je leert hier veel van en dan vooral dat je moet waarderen wat je hebt!

Probeer ook nog een beetje lol te maken want zoiets gaat je natuurlijk niet in je kouwe kleren zitten!

Dikke kus van mij en van die twee andere bollen